Al doilea articol din mini-seria ”Cum creezi un magazin online profitabil
” îți oferă sfaturi practice, bazate pe experiența mea de expert marketing digital pe care le poți aplica ca să optimizezi rata de conversie a magazinului tău. Vorbim aici despre cum să structurezi efectiv site-ul: nume de domeniu, hosting, canale de trafic, structura conținutului. Te invit să descoperi și celelalte articole din această mini-serie:

Cum să îți alegi nișa și produsele pentru magazin
Cum gestionezi și optimizezi magazinul odată ce l-ai lansat.

Dacă ai deja un magazin online și rezultatele nu sunt cele așteptate, atunci acest articol îți poate da câteva idei valoroase de optimizare sau te poate ajuta să înțelegi unde sunt blocajele care te împiedică să obții ceea ce îți dorești. Dacă magazinul tău vinde bine și ești foarte mulțumit de performanță, lasă-mi te rog un comentariu la acest articol, mă interesează să aflu cum ai reușit. Nu, serios, niciodată nu le știi pe toate și întotdeauna mai ai ceva de învățat așa că aștept comentariul tău cu mare interes.

Ok, deci ți-ai găsit nișa, ai produse competitive, concurența poate fi învinsă, ai resursele necesare pentru a te lansa. Urmează acum etapa creării efective a siteului tău. În marketingul digital, sau marketingul online, etapa asta joacă un rol foarte important pentru că, odată creat siteul tău, va fi destul de dificil și de costisitor să faci modificări de structură în site.

Am avut ocazia să lucrez personal cu magazine online prost construite care acționau ca o frână în calea vânzărilor: site-uri e-commerce construite pe structură de blog, sau cu cod custom unde, la plecarea dev-ului ce le construise, nimeni nu mai știa cum să optimizeze timpii de încărcare etc. Ce e păcat este că produsele erau bune, oferta competitivă, dar era foarte greu să actualizez produsele sau să schimb prețurile. Din cauza acestor probleme acele magazine online nu vindeau atât de bine pe cât ar fi putut.

Cum construiești un magazin online?

Un site e-commerce bine construit va fi gândit în amonte și pe termen lung. Trebuie să te gândești la:

  • SEO – Search Engine Optimization este indispensabil pentru magazinul tău online, asta pentru că bănuiesc că nu vei avea saci de bani ca să aduci doar trafic plătit. Cum structurezi conținutul? Ce pagini de produs creezi? Ce descriere, ce imagini poți adăuga?
  • Campanii PPC (Pay per Click), cu categorii de produse, landing pages, posibilitatea de a face rapid teste A/B sau multivariate. Fără landing pages bune campaniile tale Google Ads (Google Adwords pentru cei mai vechi în industrie) nu vor funcționa niciodată la nivelul dorit.
  • Funnel de conversie, care va fi parcursul clientului pe site, de la prima interacțiune când află pentru prima dată de siteul tău și până la momentul când cumpără de la tine
  • Actualizare: ai un inventar relativ static sau produsele se schimbă rapid? Cum faci cu produsele nou adăugate, va trebui o pagină dedicată și un URL unic pentru fiecare produs. Pentru produsele vechi ce ies din stoc cum procedezi? Probabil că s-au indexat deja la Google, poate că le ai în feedul de shopping, cum procedezi să nu ajungă crawlerul Google sau userii pe o pagină ce nu mai există, cu eroare 404?

Hai să trecem acum la lucrul efectiv. Ne-am pus întrebările potrivite, ne-am dat răspunsuri sincere, acum e timpul să ne punem pe treabă. Primul lucru la care trebuie să te gândești este numele de domeniu.

Cum alegi un nume de domeniu pentru magazinul online?

Un nume de domeniu este alcătuit din denumirea siteului și TLD-ul (Top Level Domain). De exemplu, pentru siteul pe care îl citești acum, respectiv expertmarketingonline.ro:

  • Expertmarketingonline este denumirea siteului
  • .ro este TLD-ul

Denumirea siteului este un factor SEO. Sigur, nu este neapărat cel mai important, dar vei vrea să-ți alegi un nume care să te ajute cu SEO, care să fie ușor de reținut și care, ideal, să fie deja cunoscut de publicul țintă. De exemplu, dacă tu vrei să faci un site pentru un cabinet de avocatură în București, ar fi bine să alegi ceva explicit, ușor de memorat și care să se suprapună pe căutările publicului tău. Dacă comparăm:

  • Duralexsedlex.com și
  • Cabinetavocatbucurești.ro

Care crezi că va fi mai bine văzut de Google când vei vrea să faci optimizare pentru motoarele de căutare? Care e mai ușor de ținut minte când îl spui unui potențial client? Care va fi considerat de Google ca relevant pentru o persoană din România care caută un cabinet de avocat?

Răspunsul este, cred eu, evident, a doua opțiune este de departe mai bună decât prima. Te sfătuiesc să verifici căutările lunare pe numele tău de domeniu folosing Keyword Planner de la Google Ads, pentru asta ai nevoie de un cont de Google Ads activ. Poți să creezi un cont, oricum probabil va trebui să faci campanii PPC pentru siteul tău. Nu e nevoie să începi efectiv să cheltui bani pe reclame plătite, dar trebuie să adaugi o metodă de plată. Nu te costă nimic și beneficiul poate fi important, recomandarea mea este să o faci. Uită-te ce caută oamenii, dacă există deja căutări pentru termenii pe care tu vrei să-i cumperi ca nume de domeniu.

O altă variantă pentru numele de domeniu este să folosești denumirea de brand. Eu am de o agenție de marketing digital cu numele de Agenția Creste Ecomex și aș fi putut alege pentru siteul meu denumirea: cresteecomex.ro. Am ales însă să nu fac asta ci să folosesc o denumire generică, pe care știu că există un număr important de căutări lunare: expertmarketingonline.ro .

Am făcut asta pentru că nu am un buget de promovare, pentru căutările de tip agenție marketing online concurența este foarte ridicată (toate agențiile de marketing online din România vor să fie prezente pe aceste căutări organice), concurenții mei au resurse mai mari decât am eu (eu nu am un buget de căutare, tot traficul meu este organic), ei au persoane dedicate, experți SEO care se ocupă cu optimizarea paginilor, deci mi-ar fi fost greu să rănkuiesc bine cu o căutare de tip brand pe o căutare generică. Așa că am hotărât să cumpăr un nume de domeniu generic care să mă ajute la SEO.

Poate că în felul acesta voi reuși să aduc și trafic direct. Gândește-te, reluând exemplul de mai sus, că pot sunt și oameni care nu trec prin Google ca să găsească ceea ce au nevoie, ci scriu direct în browser: cabinetavocatbucuresti.ro . Toți acești oameni vor veni la tine fără să trebuiască să plătești pentru aceste cuvinte, fără să fie nevoie să investești în SEO.

Dezavantajul poate fi că e mai greu cu construirea unui brand puternic. Dacă am 500 de căutări lunare pentru ‚’’dura lex, sed lex’’ care ajung pe siteul meu, știu că acești oameni au aflat de cabinetul meu, au memorizat denumirea și vin acum să afle mai multe sau să convertească. Mă vor pe mine, nu pe un concurent. Pe de altă parte, cineva care caută: cabinet avocatură București, e posibil să nu mă caute pe mine neapărat, ci un cabinet de avocatură în București. Este deci destul de complicat să alegi numele de domeniu. În plus trebuie să verifici dacă numele ales de tine este disponbil la registrul român al TLD.

Dacă ai resursele și voința de a crea un brand puternic, atunci recomandarea mea este să folosești denumirea brandului tău ca nume de domeniu. Va fi probabil mai complicat și mai cronofag din punct de vedere SEO, dar pe termen lung investiția poate fi justificată.

Cum alegi un TLD – Top Level Domain pentru siteul e-commerce?

În ceea ce privește TLD-ul, dacă magazinul tău este în limba română și intenționezi să vinzi doar în România, atunci te sfătuiesc să cumperi un domeniu .ro . Acest lucru te ajută la SEO, atunci când se afișează rezultatele pe SERP (pagina cu rezultele motorului de căutare), să te plasezi pe căutări relevante în limba română, ale userilor din România. Domeniile cu .ro au un avantaj față de domeniile .com când e vorba de useri care au limba navigatorului setată pe română și locația geografică în țara noastră. Pe de altă parte acest lucru poate crea în mod subconștient și un surplus de încredere în siteul tău. Eu, de exemplu, prefer să cumpăr de la siteuri .ro pentru că știu că e vorba de magazine e-commerce românești, cărora li se va aplica probabil legislația românească și dacă am nevoie de suport client, o pot face în limba română. Un magazin .com poate fi o afacere e-commerce din Ungaria, și e mai complicat cu retururile, cu limba în care pot contacta serviciul clienți. Sigur, există și excepții, anume branduri recunoscute internațional, prezente pe piața românească. În acest caz nu am nicio problemă cu domeniul .com.

Dacă ai de gând să te extinzi internațional, așa cum multe magazine online românești au început să se lanseze în Republica Moldova, Bulgaria, Ungaria etc., atunci e mai bine să îți faci un site .com . Site-ul .com nu e legat de o țară astfel că te va ajuta pentru versiuni internaționale.

Recapitulând, denumirea siteului și TLD-ul vor depinde de strategia și de resursele tale. Dacă vinzi doar în România, într-un domeniu competitiv și nu ai resurse prea mari, atunci cumpără un nume de domeniu generic, cu căutări existente, și TLD .ro . Verifică disponibilitatea numelui de domeniu ales pe Registrul de Domenii RoTLD și ia-l pe cel mai relevant pentru tine. Majoritatea denumirilor .ro nu sunt foarte scumpe, eu am plătit în jur de 50 de lei pentru expertmarketingonline.ro

Dacă ai posibilitatea să investești mai mult și intenționezi să te extinzi și în alte țări, ia-ți o denumire de brand cu TLD .com . Vei reuși, în timp, să creezi un brand puternic și să te implantezi mai ușor în piețe vecine. Sunt mai mulți provideri de la care poți cumpăra un domeniu .com . Unul dintre cei mai vechi și mai cunoscuți este Go Daddy. Va trebui să verifici și aici disponibilitatea numelui ales, prețurile pot varia în funcție de cerere, dar costul nu ar trebui să fie foarte mare.

Creare magazin online – cum alegi un hosting bun?

Hosting: Hostingul, sau locația serverului unde găzduiești siteul tău, este foarte important. Asta din cel puțin 2 motive:

  • Hostingul are un impact direct asupra vitezei de încărcare a siteului tău. Viteza de încărcare a siteului influențează direct rata de conversie a siteului și indirect eforturile tale SEO. Un site care nu se încarcă rapid pierde vizitatori, adică pierzi clienți potențiali. Și mai rău, dacă acești useri vin din campanii Google Ads sau Bing ads tu practic plătești bani pentru clicuri care nici măcar nu ajung pe site. Dacă ăștia nu sunt bani aruncați pe fereastră atunci nu știu ce sunt. Dacă siteul tău nu se încarcă rapid chiar și pe conexiuni internet lente, vei dai bani ca să generezi nu conversii, ci Bounce Rate, și Google te va penaliza la SEO din cauza asta.
  • Când vei avea nevoie să faci modificări pe site, hostingul joacă un mare rol. Există formule de hosting foarte ieftine, însă împarți un server fizic cu diverse alte siteuri. Sau serverele sunt localizate în țări îndepărtate, ori accesul la fișierele de pe server este complicat. Eu te sfătuiesc să nu te zgârcești cu hostingul, economisești bani la găzduire dar e foarte posibil să ajungi să cheltui mai mult atunci când vei avea nevoie să faci modificări în site.

Pentru hosting sfatul meu e să alegi un provider care îți oferă găzduire pe servere fizice dedicate, în țara în care vei vrea să vinzi, și suport tehnic dedicat. Dacă magazinul tău vinde în România, ia-ți hosting la un provider care are servere în România. Asta te ajută să ai o viteză bună de încărcare a siteului (cu cât locația fizică a serverului e mai apropiată de locația fizică a userului care vine pe siteul cu atât acesta se va încărca mai repede) și indirect la SEO. Nu neglija importanța hostingului, diferențele de preț nu sunt foarte mari dar impactul potențial este semnificativ.

În ceea ce mă privește, eu am ales să găzduiesc siteul meu pe Cloudflare. Cloudflare este un sistem de servere răspândite în toate colțurile lumii, servere ce comunică între ele. Cloudflare are servere inclusiv în România. Avantajul cu această rețea distribuită de servere este că ai posibilitatea să încarci siteul de pe serverul cel mai apropiat de user. Dacă un user este în Sofia, Bulgaria, și vine pe siteul tău, siteul se va încărca de pe serverul cel mai apropiat de el, adică cel din Sofia. Dacă userul vine din București, atunci siteul se va încărca de pe serverul din București. Asta permite siteului tău cea mai bună viteză de încărcare posibilă.

Un alt avantaj este siguranța și securitatea mai mare a serverului. E mult mai greu să faci să cadă o rețea de servere decât un server unic. Am pățit, atunci când lucram în Paris, pentru Petit Fute, să ne cadă serverul siteului și timp de 3-4 ore nu am putut face nimic. Locația fizică care găzduia serverul nostru avea probleme cu alimentarea cu energie electrică, a fost o mare cădere de curent în toată Franța, așa că timp de câteva ore nu am mai avut obiectul muncii. Și oamenii care voiau să ajungă pe siteul nostru nu au putut s-o facă. Am pierdut vizitatori și clienți.

Întreabă deci unde va fi hostat siteul tău și dacă soluția de hosting folosește Cloudflare. E o investiție mică dar cu impact mare.

Optimizare rată de conversie magazin online – Arhitectura siteului

Aici lucrurile sunt mai complicate și nu există o structură care să se aplice tuturor categoriilor de produse. Totuși, există principii general-valabile de arhitectură site care te pot ajută să optimizezi rata de conversie a magazinului tău. Suntem la o intersecție între CRO – Conversion Rate Optimization, UX – User Experience și UI – User Interface. Hai să vedem câteva elemente ce te pot ajuta să creezi un site care să vândă:

  • Dacă vinzi produse fizice, organizează-ți siteul pe categorii de produse, pe o structură ierarhică. De exemplu, pentru un site de grădină poți avea:
    Nivel 1: Produse întreținere gazon
    Nivel 2: Îngrășăminte gazon, Insecticide gazon, Fungicide gazon
    Nivel 3: Îngrăsăminte gazon bio, îngrășăminte gazon cu azot, îngrășăminte gazon cu zinc
    Nivel 4: Produse individuale: Îngrășământ de gazon Lanscaper Pro Sun and Shady pentru zonele umbrite, Îngrășământ de gazon Lanscaper Pro Max Sport pentru terenuri de sport etc.

    Schematic, arhitectura internă a unui site e-commerce arată așa:

    structura magazin online
    Arhitectura internă a unui magazin online

  • Dacă vinzi servicii: consultanță, credite, servicii de avocatură, creează o pagină pentru fiecare produs individual respectând aceleași principii de ierarhizare. Probabil numărul de produse individuale va fi mai mic, deci poți avea mai puține categorii. Te sfătuiesc să creezi landing pages dedicate pentru principalele categorii de produse, pe care le vei folosi la campaniile Pay per Click. Având mai puține produse e mai ușor să creezi pagini de destinație dedicate, asta te va ajuta să personalizezi parcursul client:
    cuvinte cheie anunț plătit pagină de destinație și să crești rata de conversie.
  • Asigură-te că internautul care vine pe siteul tău găsește rapid și ușor informația de care are nevoie. Simplifică structura siteului, ideal este ca în 2 clicuri, de pe homepage, utilizatorul să găsească orice produs sau pagină căutată.
  • Simplifică funnelul de conversie. În maxim 3 clicuri userul trebuie să poată adăuga produsul în coș, să înceapă check-out-ul și să finalizeze cumpărarea. Renunță la tot ce nu e esențial pentru procesul de cumpărare. Nu-i cere mai multe date decât minimul necesar, nu cere date personale sensibile. Pe paginile funnelului de conversie nu pune mai multă informație decât e necesar, nu distrage atenția userului cu reclame, nu-i povesti cum ai creat tu acest magazin online, că ești mai ieftin decât concurenții etc. Dacă userul a ajuns acolo înseamnă că e hotărât să cumpere, nu-l fă să se răzgândească. Asta te va ajuta să crești rata de conversie a siteului.
  • Nu încărca siteul cu elemente inutile. Dacă știi că nu trimiți newslettere, nu pune pop-in de înscriere la newsletter. Dacă produsele sau conținutul siteului tău nu se schimbă prea des, nu pune pop-in de abonare la notificări. Dacă nu pui des oferte relevante nu crea o secțiune cu oferte speciale pe site. Lasă-l cât mai simplu și mai ușor de înțeles.
  • Pune descrieri simple, ușor de înțeles sau complete. Dacă vinzi produse de grădină gândește-te că nu toți cunosc importanța azotului administrat gazonului primăvara pentru o creștere viguroasă. Dacă vinzi abonamente de telefonie mobilă pune-te în locul clientului tău potențial și vei realiza că nu oricine știe ce înseamnă 4G sau cât înseamnă o viteză de 256 kbps. Explică clar, pe înțelesul tuturor, caracteristicile și beneficiile produselor/ serviciilor tale. Dacă nu e suficient de clar omul va pleca să caute informația asta pe alt site și uite cum ai pierdut un posibil client.
  • Simplifică la maxim structura siteului. Nu e nevoie de butoane complicate, elemente care clipesc, imagini de fundal foarte elegante. Sunt încă foarte mulți oameni care nu sunt familiarizați cu arhitectura clasică a unui site internet, nu-i fă să ghicească că trebuie să dea clic pe iconul tău super stilizat de ‚’’coș de cumpărături’’. Pune butoane mari, clare, indică-i omului foarte simplu ce trebuie să facă la fiecare etapă, îndrumă-l spre rezultatul dorit. Întotdeauna trebuie să pornești de la premiza că, pe internet, oamenii sunt mai proști decât crezi. Un site bine făcut trebuie să-l ia de mână pe vizitator și să-l ducă până la momentul de confirmare a plății, ca un ghid plăcut, nu să-l lase să rătăcească singur pe ulițele internetului.

Cum creezi încredere în magazinul tău

 
Spuneam în primul articol din această mini-serie despre ”Cum creezi un magazin online care vinde” că un magazin online nou-creat pornește întotdeauna în dezavantaj față de un site e-commerce cu vechime pe piață. Asta pentru că magazinul deja existent a avut deja timp să prindă rădăcini, să atragă clienți, și-a creat poate o comunitate de cumpărători fideli. 
Acest lucru nu înseamnă că magazinul tău online nou-creat nu are nicio șansă de succes. Însă, fiind nou pe piață și nefiind cunoscut de potențialii clienți, e nevoie să le câștigi încrederea. Trebuie să dovedești că ești un magazin serios, de încredere, și că afacerea pe care ai deschis-o e pe termen lung.
 
  • Pune întotdeauna vizibile datele de contact. Creează o pagină de contact dedicată. E foarte important să creezi încredere, să dovedești omului că ești un magazin online serios, că în caz de probleme are pe cine să contacteze. E indicat, dacă poți, să pui și o adresă fizică de contact. Eu mă uit de fiecare dată la pagina de contact să văd cum pot da de vânzător în caz de probleme cu achiziția mea. Vreau să mă asigur că am cui cere ajutorul. Ideal e să ai un număr de telefon, o adresă de email și adresa unei locații fizice. Dacă ești la început de drum cu magazinul tău nu neglija secțiunea contact, pierzi mulți posibili clienți dacă nu o ai bine pusă la punct.
  • Secțiunea despre magazin. În completarea paginii de contact, această pagină spune povestea magazinului: cine l-a creat, de ce, când, de ce să cumperi de acolo etc. Când merg pe un magazin de la care nu am mai cumpărat vreodată vreau să văd cine e proprietarul, de când e pe piață, de ce a hotărât să deschidă acest magazin. Practic eu vreau prin intermediul acestei pagini să mă conving că siteul de pe care urmează să cumpăr e un site serios, are expertiza și competența necesară pentru a-mi livra produsul sau serviciul de care am nevoie și nu mă va lăsa baltă peste câteva luni. Adaugă pagina asta și străduiește-te să-l convingi pe om că nu s-a înșelat alegând să cumpere de la tine.
  • Întotdeauna străduiește-te să-l conving pe om că în spatele magazinului se află o persoană reală. Umanizează-l. E mult mai ușor să capeți încredere și să cumperi de la un magazin când știi că o persoană reală e acolo, în backoffice, gestionând stocurile, făcând campanii, adăugând produse, decât atunci când ai impresia că siteul e generat automat, doar din feed-uri, suportul client e un bot de chat, la e-mailuri primești răspunsuri automate, pre-definite. Spune povestea magazinului, a proprietarului, pune poze cu angajații care lucrează la el etc.

Crearea unui magazin e-commerce nu este o treabă ușoară. Sunt foarte multe lucruri pe care trebuie să le iei în considerare, și e foarte greu să optimizezi performanța tuturor aspectelor relevante: nume de domeniu, hosting, conținut, produse, prețuri, livrare etc. Dacă, însă, nu ai gândit bine de la început și nu ai construit bine siteul tău, va fi foarte greu să remediezi problemele pe parcurs și să ajungi acolo unde trebuia să fii de la început. Este esențial deci să-l structurezi bine încă de la prima etapă, cea de pregătire. În acest articol ți-am dat informații și piste foarte puternice de optimizare, pentru ca tu să construiești un magazin online performant. Aplică-le cu cap, în funcție de specificul magazinului tău, și la cât mai multe vânzări!

https://expertmarketingonline.ro
Do you like Ungureanu Andrei's articles? Follow on social!
People reacted to this story.
Show comments Hide comments
Comments to: Cum creezi un magazin online – Structură, nume de domeniu, hosting, UX
  • septembrie 17, 2020

    Un ghid destul de complet și complex, bine explicat.

    Reply
  • septembrie 21, 2020

    Foarte bune informatiile. M-au ajutat sa gasesc mici lucruri pe website-ul meu sa le optimizez. Mersi!

    Reply
Write a response

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Attach images - Only PNG, JPG, JPEG and GIF are supported.

Ți-a plăcut ce ai citit? Înainte să pleci - Înscrie-te la Newsletter

Înscrie-te la Newsletter-ul nostru pentru a primi informații exclusive și sfaturi practice. 

Nu facem spam, nu vindem datele, nu trimitem mesaje doar de dragul de a le trimite. 

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.